Tanulás és gyakorlás a Power Platform termékein (2. rész)
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt excel · Vasárnap 27 Okt 2024 · 2:30
Tags: Power, Platform, Query, Pivot, eredménykimutatás
Tags: Power, Platform, Query, Pivot, eredménykimutatás
Tanulás és gyakorlás a Power Platform termékein (2. rész)
Mai blogomban azt mutatom be, hogy az első részben elkészített, tervadatokat tartalmazó eredménykimutatást hogyan egészíthetjük ki a tényadatokkal, amelyeket egy főkönyvi kivonatból szeretnénk kinyerni.
Munka és tanulás a Power Query-ben
A könyvelési rendszerből Excel formában exportálható a főkönyv, amelynek tartalmaznia kell a számlaosztály számokat, azok megnevezését, a havi forgalom, valamint a halmozott forgalom Tartozik és Követel adatait. Ezt olvassuk be a PQ szerkesztőjébe. Az alábbi ábra egy példát mutat az exportált főkönyvre.
A Power Query használata során megtanulja, hogy hogyan tisztítsa és módosítsa ezt a főkönyvi kivonatót úgy, hogy egy olyan file-t kapjunk, mint az első részben, amelynek oszlopai: Kthely, Kltnem, Megnevezés, Hó, Akt, Halm. Így
· a már megismert módon gyakorolja felesleges számlaosztály- és a felsőbb szintű számlaosztály számok törlését,· megtanulja, hogy hogyan tudja egy újonnan felvett oszlopba a Tartozik értékeket negatív, a Követel értékeket pozitív értékkel átírni,· a már megismert módon gyakorolja a hónap felvételét egy új oszlopba.
A létrehozott file így fog kinézni:
Munka és tanulás a Power Pivot-ban
A már megtanulni módon új segédtáblázatokat (Hónapok és a Költségnemek) kell létrehozni és bekötni a táblázatok rendszerébe. Ennek az oka az, hogy a múltkor elkészített kimutatásban a Hó-t és a Telj_knem adatokat a Tervadatok táblázatból nyertük. Most viszont a hónap és a költségnem teljes neve a Főkönyv táblázatban is szerepel. Annak érdekében, hogy adatokat ugyanarra a hónapra és a költségnem teljes nevére tudjuk megjeleníteni, a Hónap és Költségnem adatokat a segédtáblázatokból kell venni. A táblázatok összekötését mutatja az alábbi ábra.
Megtanuljuk, hogy az új táblázatrendszernek megfelelően, hogyan helyezzük el a mezőket a Kimutatásmezők ablakban, melynek eredményeként létrejön a terv-tény táblázat, amelyben Excel feltételes formázással piros színnel jelölhetjük pl. a tervezettnél nagyobb tényköltségeket.
Teljesen új tudás lesz a mértékek felvétele és beillesztése a táblázatba, valamint a mértékekhez rendelt KPI (kulcs-teljesítménymutató) mutató jelek mérték-értékekhez rendelése és megjelenítése:
a mértékek (más néven számított mezők) az PP-ben olyan számítások, amelyeket valamilyen eredmény mérésére hozunk létre. Ilyen lehet pl. valamilyen értékek összege vagy átlaga. Példánkban a nyereség bevételhez viszonyított aránya;
A KPI (Key Performance Indicator) kulcs teljesítmény mutatót jelent. A PP-ben a felvett KPI-k értéküktől függően különböző jelekkel láthatók el. Egy már felvett mértéket lehet KPI-ként kezelni. A példánkban tehát a KPI BevHány mérték lesz. Példánkban a következő jeleket használtam:
A mértéket és KPI-t tartalmazó kimutatás ábrája látható az alábbi ábrán.
Elérhető dokumentumok
A Csináld magad változat elérhető itt. Ez tartalmazza a kiinduló táblázatokat és a megvalósítás leírását.
A tanulás és gyakorlat segítése céljából két pdf írást is készítettem PQ és PP használati segédletként. Ezek ingyenesen letölthetők innen.