Kis- és középvállalatok
fejlődését segítem!










Likvidítás tervezés Projekt tervezés Gantt diagram SWOT analízis Pareto diagramPénzügyi tervezés KontrollingGondolati térkép

MENEDZSERWEBSHOP
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Tartalomhoz ugrás
Üzleti folyamatok mutatószámai
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt üzleti folyamat · 13 Március 2019
David Parmenter a Key Performance Indicators: Developing, Implementing, and Using Winning KPIs c. könyvében a folyamatok muatószámait (indikátorait) két csoportba osztja. Az egyik az eredmény indikátorok (RI - result indicator), a másik a teljesítménymutatók (PI - performance indicator). Az eredménymutatók több team tevékenységének összegzett eredményét mutatják, míg a teljesítménymutatók hozzárendelhetők egy konkrét teamhez, azaz felelősük van. Az én megközelítésemben a folyamatok jó működése emberek, teamek munkájához kapcsolódik, ezért nálam egy RI az több folyamat összetett mutatója, míg a PI egy konkrét folyamaté. Az is elmondható, hogy az RI-k sokszor pénzügyi vagy pénzértékben kifejezett mutatók (pl. egy adott periódus árbevétele), valamint az, hogy nem igazán alkalmasak azonnali beavatkozásra (pl. az árbevétel elmaradása a tervezettől visszavezethető recesszióra, árra, a konkurencia térnyerésére, értékesítőink elégtelen munkájára stb.). Ezzel szemben a PI-k soha nem pénzügyi mutatók és alkalmasak a folyamatok működésének azonnali javítására (például, ha az időben történő szállítás mutatója gyenge, az a szállítási folyamat felelősének azonnali intézkedését kívánja meg).
A kulcs eredménymutatók (KRI) azok az RI-k, amelyek a vállalatra vonatkoznak, és azt mutatják, hogy a vállalat a kijelölt, tervezett úton halad-e. Kisvállalatoknál ezeket a tulajdonosok, az igazgatóság (ha van ilyen) a felügyelő bizottságok és az ügyvezető használja, a havi, negyedéves, éves beszámolókban (ez a mérések gyakoriságát is jelenti), trendet bemutató grafikonok formájában jelennek meg. Felelőse az ügyvezető. Mivel egy összetett mutató, a munkatársak nem tudják hogyan javítható. A kulcs teljesítménymutatók (KPI) azok a PI-k amelyek a szervezet jelenére és jövőjére kritikus hatással bíró folyamatok teljesítményét mutatják. Ezeknek hét jellemzőjük van:
nem pénzügyi (nem fejezhető ki Ft-ban, Euro-ban stb.),
gyakran mért (folyamatosan, naponta, hetente),
a felső vezetés fókuszában van,
egyszerű (mindenki érti és tudja, hogy milyen javító intézkedéseket kell tenni),
felelőse egy folyamatot működtető team,
jelentős befolyása van a szervezet sikeres működésére,
megfelelő intézkedéseket és viselkedést vált ki.
 
Az EFQM modell a szervezetek 5 adottságának (vezetés, stratégia, emberek, partnerkapcsolatok és erőforrások, folyamatok, termékek és szolgáltatások) folyamatos fejlesztésével javítja a 4 eredményt (vevői elégedettség, munkatársi elégedettség, társadalmi elégedettség és a vállalat gazdasági, pénzügyi és más mutatói).
E modell szerint a vállalatok, szervezetek "a folyamatokat az érintettek számára nyújtott érték
optimalizálására tervezik és menedzselik." Ennek érdekében "kidolgozzák a folyamat teljesítménymutatók és a kapcsolódó eredménymutatók rendszerét, amely lehetővé teszi a kulcsfontosságú folyamatok hatékonyságának és eredményességének, valamint a stratégiai célokhoz való hozzájárulásának felülvizsgálatát." (Szövetség a Kiválóságért, EFQM kiválósági modell leírás) Annak ellenére, hogy ebben a modellben nincsenek kiemelve a Kulcs (key) mutatók, a megközelítés nagyon hasonló David Parmenteréhez



There are no reviews yet.
0
0
0
0
0
Enter your rating:
Vissza a tartalomhoz