MENEDZSERWEBSHOP
KKV-k fejlődését segítem!
Tartalomhoz ugrás

Fodor Tamás Egyre jobban c. könyvének részlete: cégértékelés az üzleti folyamatok szempontjából

Az előző fejezetekben megismerkedtünk a legfontosabb üzleti folyamatokkal, azok egy lehetséges folyamatábrájával, a folyamatok céljaival, érdekeltjeivel, indikátoraival. Igyekeztem a legfontosabb, általam elfogadott, illetve használt, elméletek ismertetésén és a vezetői, illetve tanácsadói tevékenységem során tapasztalt, sokszor személyesen átélt példákon keresztül bevezetni az olvasót a kis- és középvállalatok üzleti folyamatainak fejlesztésébe. Minden fejezet végén az olvasó pontozással értékelhette saját vállalatának folyamatait.
Most két vállalati példán keresztül mutatom be azok erősségeit és fejlesztendő területeit. Mindkét vállalat a példák között már többször szerepelt. Az egyik a GDB Kft, amely kisvállalati kategóriában Nemzeti Minőségi Díjat nyert és döntős volt az Európai Minőségi Díj versenyen. A másik egy olyan cég, amely sikeresen működik, nevezzük Anonimnak. Váradi József barátommal, aki mindkét céget ismeri, egymástól függetlenül lepontoztuk a KKV értékelő kérdőív nevű Excel táblázatban, majd konszenzus megbeszélésen véglegesítettük a pontozást. Az alábbiakban az Excel táblázatban található diagramokon keresztül mutatom be a fejlesztési lehetőségeket.
Kezdjük az Anonim nevű céggel. Nézzük először az Összesített diagramok fület. Ezen két diagram látható. A felsőn a megismert 7 folyamat és a szervezet értékei láthatók. A diagram oszlopai két részre vannak osztva: a felső rész az alapelvek érvényesülésének, az alsó rész a folyamat megvalósításának értékeit mutatják. Az alsó diagramon oldali ábrán az alapelvek érvényesülését tanulmányozhatjuk, az oszlopok az alapelvek szerint vannak szegmentálva.
cégértékelés_1
 
85. ábra. Az Anonim szervezet folyamatainak értékelése

A diagramokból a következő konklúziók vonhatók le. A leggyengébb folyamat a tervezés. Ezen belül az látható, hogy az alapelvek érvényesítése nagyon elmarad a folyamattól. Az alsó diagramon láthatók az alapelvek érvényesülésének arányai a tervezésen belül: a vevőközpontúság, a tényszerűség, és a rendszerszemlélet százalékkal szerepel, tehát a fejlesztés során ezekre érdemes koncentrálni. Visszatérve a felső oldali ábrára, ha csak a folyamatok megvalósítását tekintjük, akkor a leggyengébb az erőforrás-menedzsmenté. Ennek tanulmányozásához kattintsunk az Erőforrás diagram fülre. Itt is két ábra található, amelyek az erőforrás-menedzsment részfolyamataira mutatják az előbbieket.
cégértékelés2
 
86.ábra. Az Anonim cég erőforrás-menedzsment részfolyamatainak értékelése

Az erőforrás-menedzsmenten belül az eszközmenenedzsment a gyenge részfolyamat és a szegmentálásból nehéz megmondani, hogy a folyamat megvalósítás vagy az alapelvek érvényesülése a gyengébb. A táblázat fülön azonban leolvashatjuk az értékeket: folyamat 11%, alapelvek 10%. Mindkettő majdnem egyformán gyenge. Ha például megnézzük az Erőforrás fülön belül az Eszközmenenedzsment pontozását, láthatjuk a fejlesztendő területeket.
cégértékelés3
37. táblázat. Az Anonim szervezet eszközmenenedzsment folyamatának pontozása (részlet)
Vissza a tartalomhoz