MENEDZSERWEBSHOP
KKV-k fejlődését segítem!
Tartalomhoz ugrás
Az FMEA készítés segítése Excel sablonnal
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt minőségbiztosítás · 3 Január 2023
Tags: FMEA

Az FMEA folyanatot támogató Excel sablon

Mi az FMEA?

 Az FMEA a Failure Mode and Effects Analysis kezdőbetűiből álló mozaik szó. Magyarul: Hibamód és hatáselemzés.
 Az EFMA
  • rögzíti az összes lehetséges termék- és folyamathibát,
  • korrekciós intézkedésekkel minimalizálja a termék- és folyamathibák kockázatát,
  • dokumentálja a jelenlegi és a korrekciós intézkedések utáni eredményeket.
     
A feldolgozóiparban a termék, a szolgáltatásoknál a folyamatok, az IT területén a szoftverek összetettségének növekedésével a  tervezéstől a gyártáson át a termékig és/vagy szolgáltatásig terjedő munka során a hiba valószínűsége is növekszik.
Az FMEA egy proaktív kvalitatív és szisztematikus kockázatelemzés, amely azonosítja és rangsorolja az összes lehetséges problémát (hibamód), azok okait (hibaok) és következményeit (hibahatás), meghatározza a kockázatokat és intézkedési terivet készít a kockázatok csökkentésére vagy megszüntetésére annak érdekében, hogy megbízható és megismételhető terméket és folyamatot biztosítson.

Az FMEA típusai

  • Tervezés FMEA (DFMEA)
  • Folyamat FMEA (PFMEA)
  • Funkcionális FMEA (FFMEA) / Rendszer FMEA (SFMEA)
  • Szoftver FMEA       

Miért fontos az FMEA?

Az FMEA egy megelőző vizsgálat a lehetséges problémák azonosítására a tervezési folyamat korai szakaszában.
Bár az FMEA nem képes előre látni minden meghibásodást, nagymértékben csökkenti a kockázatok gyakoriságát és hatását.
A selejt, az átdolgozás, a hibák javítása, az újratesztelés és a visszahívások költségesek,  mivel a korrekciós intézkedéseket a termék életciklusa során későn hajtják végre. Például a korrekciós intézkedések az üzemeltetési szakaszban legalább 29-szer drágábbak, mint a tervezési szakaszban .

Az FMEA előnyei

  • Jobb termék- és folyamatmegbízhatóság, minőség és biztonság.
  • A potenciális termék- és folyamathibák azonosítása és megszüntetése vagy csökkentése.
  • Dokumentálja és rendszerezi a tudást jelenlegi és jövőbeli felhasználásra.
  • Csökkenti a költségeket és a problémákat a termék életciklusának későbbi szakaszában.
  • Biztosítja a jobb vásárlói elégedettséget.         

Mikor szükséges az FMEA?

Az FMEA-t általában a következő okok miatt használják:
  • új termék vagy folyamat fejlesztése,
  • meglévő terméken vagy folyamat módosítása, továbbfejlesztése,
  • a termék és a folyamat integritásának rendszeres ellenőrzése,
  • új szabályozás (pl. folyamat szabályozás),
  • mélyebb vizsgálat a termék vagy folyamat hibáinak elemzésére.             

Hogyan működik az FMEA folyamat

Az FMEA folyamat egy többfunkciós együttműködési csapatból áll, amely mérnöki, gyártási, minőségügyi, üzemeltetési, beszerzési és egyéb funkciókkal foglalkozó tagokból áll, és egy folyamatmenedzser a projekt irányításáért.
Az FMEA folyamat általában hét lépésből áll. Minden lépés szekvenciális, így az előző lépés kimenetet hoz létre, amely a következő lépés bemeneteként szolgál:
  1. Tervezés és előkészítés: miért, mikor, kik, mit és hogyan végezzék (4W1H).
  2. Szerkezetelemzés: a vizsgált termék, szolgáltatás, folyamat struktúrájának feltárása.
  3. Funkcióelemzés: a vizsgálandó funkciók meghatározása.
  4. Hibaelemzés: a hibamód, hibaok és hibahatás meghatározása.
  5. Kockázatelemzés: súlyosság, előfordulás és észlelés értékelése.
  6. Optimalizálás: kockázat csökkentő intézkedések meghatározása.
  7. Eredménydokumentáció: az eredmények dolumentálása és megosztása az érdekeltekkel.

Az FMEA folyamat segítése Excel sablonnal

Az FMEA elkészítése nagyon sok munkát jelent. A általam fejlesztett sablon alábbiakban bemutatott funkcióival nagy mértékben növelhető a munka hatékonysága:
  • a beépített, billentyűparanccsal indítható makró programok segítik a fastruktúra gyors elkészítését,
  • a kockázatelemzés szempontjainak értékelése legördülő menüből választható,
  • a dokumentálást segítik a sablon képletei és feltételes formázás funkciói, amely a kockázatok súlyosságát színekkel is jelzi.
Tekintse meg az alábbi videót, amely egy példán keresztül mutatja a működést!


A sblon jellemzői:
  • Külön táblázat a termékekre (DFMEA) és folyamatra (PFMEA)
  • Sorok száma: alaphelyzetben 100, amely a cellabeszúrásokkal növekszik
  • A hibamód hatásainak Súlyosság rangsora: tetszőlegesen beállítható
  • A meghibásodás bekövetkezésének valószínűségére vonetkozó Előfordulás rangsora: tetszőlegesen beállítható
  • A hibamód/ok észlelésének módszerét minősítő Észlelés rangsora: tetszőlegesen beállítható
  • A Kockázat priorítás (RPN) és Kritikusság mutatók: automatikusan számolva és színezve
  • Cella beillesztés a fa struktúrába: billentyűparanccal
  • Cella törlése a fa struktúrából: billentyűparanccsal

5 gyakori FMEA hiba

1. Az FMEA túl későn történő végrehajtása: minél korábban a tervezési fázisban van, annál jobb.
2. A szükséges intézkedések elszámoltathatósága: a folyamat egyes feladataiért egyértelmű felelősségvállalás.
3. Elkészítés és elfelejtés: az FMEA a folyamatos fejlesztés élő dokumentuma.
4. Gyenge dokumentáció: a hasznos dokumentáció korlátozza a redundanciákat, és betekintést enged a jövőbeli tevékenységek résztvevőinek.
5. Gyenge kiváltó ok azonosítása: a kellő gondosság segíti a megfelelő megoldás megtalálását.


A következő minőségbiztosítási Excel sablonom a QFD (Quality Function Deployment (Minőségi funkciók besorolása vagy más néven a Minőség háza) lesz. Ha érdekli ez a sabon, iratkozzon fel és értesítem a megjelenésről!
 


Vissza a tartalomhoz