MENEDZSERWEBSHOP
KKV-k fejlődését segítem!
Tartalomhoz ugrás
Mi a QFD és mire, mikor és hogyan alkalmazható?
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt minőségbiztosítás · Szombat 04 Feb 2023
Tags: qfdminőségbiztosításExcelsablonmátrixdiagram

Mi a QFD?

 
A QFD az angol Quality Function Deployment rövidítése, ami minőségi funkció lebontást jelent, egy olyan tervezési módszer, amely a vásárlói igényeket a termék vagy szolgáltatás fejlesztésének központjába helyezi. Kidolgozója Dr Yoji Akao, akit többek közt ezért az ASQ 24. tiszteletbeli tagjává nevezték ki 2009-ben. Az QFD a vásárlói igényeket (Voice of Customer, VOC), a tervezői célokat és a termelési korlátokat összekapcsolja, hogy biztosítsa a termék vagy szolgáltatás magas minőségét. Az QFD folyamat négy, úgynevezett Minőség háza mátrix diagramon keresztül bontja le a vásárlói igényeket a termék, szolgáltatás valamint ezek részeinek jellemzőire, a gyártási, szolgáltatási folyamatokra és a minőségellenőrzési követelményekre. Ezen keresztül a segít a tervezőknek abban, hogy meghatározzák a legfontosabb minőségi, gyártási és ellenőrzési kritériumokat.

A QFD előnyei

 
  • Vásárlói igények figyelembevétele: a QFD a vásárlói igényeket (VOC) a tervezés központjába helyezi, így biztosítva, hogy a termék vagy szolgáltatás a lehető legjobban megfeleljen a fogyasztói igényeknek.
  • Hatékony tervezés: a Quality Function Deployment összekapcsolja a vásárlói igényeket, a tervezői célokat és a termelési/szolgáltatási korlátokat, ami javítja a tervezési folyamat hatékonyságát és eredményességét.
  • Minőség javítása: a QFD segít a tervezőknek abban, hogy a vásárlói igényeknek megfelelően a legfontosabb minőségi kritériumokat identifikálják, és ezek alapján javítsák a termék vagy szolgáltatás minőségét.
  • Ügyfél-fókusz: a Quality Function Deployment segíti a céget abban, hogy fókuszáljon az ügyfél igényeire és elvárásaira, ami növeli a cég vevőinek elégedettségét és a hosszú távú ügyfél megtartást.
  • Komplex megközelítés, egységes irány: Az QFD lehetővé teszi a tervezőknek, a fejlesztőknek, a gyártásban illetve szolgáltatásban résztvevőknek, a marketingeseknek és értékesítőknek hogy együtt dolgozzanak a termék vagy szolgáltatás fejlesztése során, ami komplex megközelítést és egységes irányt biztosít a fejlesztési folyamatban.

Mikor alkalmazható a QFD?

A QFD és a House of Quality túl sok munkának tűnhet, de jó választás, ha az alábbiak bármelyike ​​érvényes vállalkozására:
  • az ügyfelek elégedettsége a szervezet fő célja,
  • a fejlesztésben késések voltak, vannak,
  • gyenge a szervezetek közötti kommunikáció az ügyfelek igényeiről,
  • a termékkel, szolgáltatással és folyamatokkal kapcsolatos döntéseknek nem voltak egyértelmű iránymutatásai,
  • nincs egyértelmű, dokumentált termék- szolgáltatás követelményrendszer,
  • a cég egy új piacra lép,
  • a termék vagy szolgáltatás nem teljesít olyan jól, mint azt várták,
  • több ügyfele van különböző igényekkel.
Minél tovább tart egy termék vagy szolgáltatás kifejlesztése és piacra hozatala, annál több erőforrást igényel.. A fejlesztési folyamat gyorsabbá és hatékonyabbá tétele a vállalat érdeke.

A QFD folyamat

A teljes QFD folyamat során a 4 Minőség háza (4 szint) készül el. Ennek sematikus ábrája a következő:
QFD és a 4 minőség háza
1. szint: hogyan lehet a vevői követelményeket (a vevő hangját) technikai paraméterekkel kielégíteni.
2. szint: miképpen lehet a technikai jellemzőket, mint követelményeket a részrendszerekkel, alkotóelemekkel (pl. alkatrészekkel) teljesíteni.
3. szint: miképp lehetséges a részrendszerek követelményeit a folyamatokkal (pl. gyártási) kielégíteni.
4. szint: milyen módon lehet a folyamatokat ellenőrizni.
Egy-egy Minőség háza mátrix diagram ábrája a következő:

Egy.egy szint elkészítésének   lépései a következők.
1. Követelmények és értékelés: a ház bal oldalán található terület felsorolja a vevői követelményeket, valamint azt, hogy hogyan rangsorolják őket fontosságuk szerint. (Általában 1-től 5-ig terjedő skálát használnak.)
2. Versenytárs elemzés: a FÖLDSZINT jobb oldalán elhelyezett részen értékelhetjük a követelményeket a cégünkre és a konkurenciára.
3. Tervezési jellemzők (HOGYAN-ok): a termék tervezési jellemzőit kell felsorolni. Ez az Emeleten-en történik.
4. A követelmények és tervezési jellemzők (HOGYAN-ok) kapcsolata: a FÖLDSZINT-en minden kapcsolat erősségét a következők jelzik: erős kapcsolat: 9, közepes kapcsolat: 3, gyenge kapcsolat: 1, nincs kapcsolat: szóköz. Ezek egy legördülő listából választhatók.
5. Tervezési kapcsolatok: tetőmátrixként is ismert, és leírja a tervezési jellemzők közötti korrelációkat (a követelmények támogatják-e, vagy ütköznek-e egymással a tervezésben), amelyek a következők lehetnek és legördülő listából választhatók: erős pozitív korreláció: ++, pozitív korreláció: +, negatív korreláció: ̶ . Erős negatív korreláció: ̶ ̶ , nincs korreláció: szóköz.
6. Mutatók: végül a ház ALAGSOR-ában automatikusan kiszámolásra kerülnek a legfontosabb mutatók: Max kapcsolati érték az oszlopban, Súly / Fontosság és Relatív súly. A Súly / Fontosság az oszlopban található kapcsolat erősség számok és a hozzá tartozó követelmény fontosság szorzatainak összege, míg a Relatív súly a vizsgált Súly / Fontosság
és az összes Súly / Fontosság összegének hányadosa. Ezek az értékek mutatják meg, hogy a követelmények szempontjából mely HOGYAN lényeges.
7. Célértékek: a ház ALAGSOR-ában felsorolja azokat a tervezési jellemzőkre vonatkozó célértékeket, amelyek a fejlesztés alapját képezik. Ez alatt lehet megadni az egyes HOGYAN-ok céljai elérésének nehézségét. Itt értékelheti a cégét és a versenytársakat a célérték szempontjából.
8. A célértékek és a súlyértékek ismeretében kitölthető az Emelet első sorában található, a
Fejlesztés iránya sor. Az értékek legördülő listából választhatók: Min - minimalizálás (pl. ár),
Max -maximalizálás (pl. minőség), Cél - célérték (pl. szín).

A munkát az összes érdekelt bevonásával, team-ben célszerű végezni!

A QFD Excel sablon innen tölthető le!
 
 
 
 


Vissza a tartalomhoz