Blogom - Fodor Tamás vezetési tanácsadó, coach webshopja és blogja

Fodor Tamás vezetési tanácsadó









Kis- és középvállalatok
fejlődését segítem!










MENEDZSERWEBSHOP

Likvidítás tervezés Projekt tervezés Gantt diagram SWOT analízis Pareto diagramPénzügyi tervezés KontrollingGondolati térkép

Telefon: 06305005729
Tartalomhoz ugrás

Az online szavazat részesedés (OSOV) mérése keresésre

Fodor Tamás vezetési tanácsadó, coach webshopja és blogja
Közzététel szerző: itt marketing · 28 Október 2019
Tags: OSOVmarketingKPIonlineszavazatrészesedés
Új könyvem - KPI-k a gyakorlatban - írása közben találkoztam az OSOV teljesítménymutatóval, amelynek kiszámításához készítattam ezt a rövid leírást.

Hagyományosan az OSOV-ot az alábbi képlet szerint mérik:

OSOV = márkahirdetés (költség) / teljes piaci hirdetés (költség)

A képlet alapján lehetetlen pontos számot kapni az OSOV-ra. A hirdetési kiadások esetén nehéz megbecsülni, hogy a versenytársak mennyi fizetnek a hirdetésekért, és ezeket az adatokat legálisan megkapni kizárt.
 
A hirdetés más mérőszámokon, például megjelenítéseken is alapulhat.
 
A bemutatásra kerülő módszer akár az organikus (szerves) keresés, akúr a keresésre megjelenő hirdetések esetén használható. A pontosság tekintetében vannak korlátai, de arányait tekintve jó megközelítést ad.
 
Ez nem az egyetlen módszer, de meglehetősen egyszerű. Lényegében meg szeretnénk nézni márkánk előfordulását a keresőmotorok eredmény oldalain a bennünket érdeklő kulcs kifejezéseket, összehasonlítva versenytársainkkal. Habár hagyományosan a OSOV benyomásokon alapul, e helyett a kattintásokat fogjuk nézni, mert, ha egy keresési eredmény egyre több kattintást, akkor az szinte biztosan egyre nagyobb figyelmet kap.
 
A fizetett eszközökkel (pl. a Sycara) ez a feladat sokkal gyorsabbá és könnyebbé válik, de szeretném megmutatni a manuális módszert, amelyet használni tud, ha nincs hozzáférése semmilyen más eszközhöz.
 
A módszert egy konkrét példán keresztül mutatom be. Azt fogom vizsgálni, hogy a magyrországi online élelmiszer webáruházak OSOV értékei hogyan alakulnak organikus keresés esetén.

1. Kulcsszavak, kifejezések meghatározása

Először is eldöntheti, hogy milyen kulcsszavakra, kifejezésekre szeretné kiszámítani a OSOV-ot. Tudom, hogy a G’Roby áruház foglalkozik online megrendelésekkel és kiszállítással, és öt kulcsszóra kiszámítom a G’Roby és versenytársai OSOV értékét:

·       Élelmiszer webshop
·       Élelmiszer házhozszállítás
·       Élelmiszer online
·       Élelmiszer webáruház
·       Élelmiszer kiszállítás

Nézzük meg, hogy ezekre a kulcs kifejezésekre havonta hány keresést mutat az GoogleAds kulcsszótervezője:


 
 

1. ábra. Keresési forgalom a kulcs kifejezésekre
 

Ha fut egy kampányunk az GoogleAds-ön. akkor pontos keresési számot kapunk.

2. A versenytársak kiválasztása

Irjuk fel azokat a versenytársakat, akik et ismerünk és be akarunk vonni a vizsgálatba. Példánkban ezek:

·       Aushan
·       Príma

A többi versenytársat beírhatjuk a keresési eredmények alapján.

3. A kulcskifejezésre megjelenő oldalak helyezése

Ez egy időigényes lépés. Minden, az első lépésben kiválasztott kulcs kifejezésre, kulcsszóra fel kell jegyeznie a megjelenő találat pozicióját. Csak az első 10 vagy a 20 eredményt tekintjük meg; a 10 legjobb eredmény csaknem az összes kattintást generálja. Ugyanazon márkára és kulcsszóra több találat is megjelenhet, ezért azt is jelölni kell, hogy hányadik találat volt. A „Hirdetés”- sel megjelölt találatokat hagyjuk figyelmen kívül, mivel ezek fizetett hirdrtések (GoogleAds), torzítanák a szerves keresésből származó eredményeket. (Példánkban az első 10 helyezéssel számolunk.)
 
Tudjuk, hogy az előrébb elhelyezkedő találatokra nagyobb arányban kattintanak az internetezők. Ezekre a százalékos arányokra konkrét adatok találhatók az Interneten. Az alábbi táblázat az Advenced WEB Ranking oldalán található diagram alapján készült. Példánkban ezt fogjuk használni.



1. táblázat.  Táblázat a helyezéshez tartozó kattintási arányokról
 
(https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/)

4. Excel táblázat készítése az OVOS kiszámolásához

A táblázat a következő:



2. ábra. Excel táblázat az OSOV kiszámolására

A táblázat működése a következő:
 
·       Minden Brand-re egy táblázat szükséges.
·       Az GoogleAds keresési számai közül a nagyobbikat választva csökkenő értékek szerint írjuk be a kulcs       kifejezéseket és a keresési számokat.
·       A keresőbe beütve a kulcs kifejezéseket, „1”-gyel jelöljök a helyezéseket.
·       Az OSOV oszlop értékei a helyezésekhezhez tartozó CTR (%)-ek összege.
·       Várható forgalom =.Keresések száma x OSOV/100
·       Súlyozott OSOV = 100 x Várható forgalmak összege / Keresések összege

Konkrét példánk összefoglalása az alábbi ábrán látható.



 3. ábra. Példánk összefoglalása



Szavazat: 0.0/5
Vissza a tartalomhoz