Az online szavazat részesedés (OSOV) mérése keresésre
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt marketing · Hétfő 28 Okt 2019
Tags: OSOV, KPI, online, szavazat, részesedés
Tags: OSOV, KPI, online, szavazat, részesedés
Új könyvem - Üzleti folyamatok fő mutatószámai - írása közben találkoztam az OSOV teljesítménymutatóval, amelynek kiszámításához készítettem ezt a rövid leírást.
Hagyományosan az OSOV-ot az alábbi képlet szerint mérik:
OSOV = márkahirdetés (költség) / teljes piaci hirdetés (költség)
A képlet alapján lehetetlen pontos számot kapni az OSOV-ra. A hirdetési kiadások esetén nehéz megbecsülni, hogy a versenytársak mennyi fizetnek a hirdetésekért, és ezeket az adatokat legálisan megkapni kizárt.
A hirdetés más mérőszámokon, például megjelenítéseken is alapulhat.
A bemutatásra kerülő módszer akár az organikus (szerves) keresés, akúr a keresésre megjelenő hirdetések esetén használható. A pontosság tekintetében vannak korlátai, de arányait tekintve jó megközelítést ad.
Ez nem az egyetlen módszer, de meglehetősen egyszerű. Lényegében meg szeretnénk nézni márkánk előfordulását a keresőmotorok eredmény oldalain a bennünket érdeklő kulcs kifejezéseket, összehasonlítva versenytársainkkal. Habár hagyományosan a OSOV benyomásokon alapul, e helyett a kattintásokat fogjuk nézni, mert, ha egy keresési eredmény egyre több kattintást, akkor az szinte biztosan egyre nagyobb figyelmet kap.
A fizetett eszközökkel (pl. a Sycara) ez a feladat sokkal gyorsabbá és könnyebbé válik, de szeretném megmutatni a manuális módszert, amelyet használni tud, ha nincs hozzáférése semmilyen más eszközhöz.
A módszert egy konkrét példán keresztül mutatom be. Azt fogom vizsgálni, hogy a magyrországi online élelmiszer webáruházak OSOV értékei hogyan alakulnak organikus keresés esetén.
1. Kulcsszavak, kifejezések meghatározása
Először is eldöntheti, hogy milyen kulcsszavakra, kifejezésekre szeretné kiszámítani a OSOV-ot. Tudom, hogy a G’Roby áruház foglalkozik online megrendelésekkel és kiszállítással, és öt kulcsszóra kiszámítom a G’Roby és versenytársai OSOV értékét:
· Élelmiszer webshop
· Élelmiszer házhozszállítás
· Élelmiszer online
· Élelmiszer webáruház
· Élelmiszer kiszállítás
Nézzük meg, hogy ezekre a kulcs kifejezésekre havonta hány keresést mutat az GoogleAds kulcsszótervezője:
1. ábra. Keresési forgalom a kulcs kifejezésekre
Ha fut egy kampányunk az GoogleAds-ön. akkor pontos keresési számot kapunk.
2. A versenytársak kiválasztása
Irjuk fel azokat a versenytársakat, akik et ismerünk és be akarunk vonni a vizsgálatba. Példánkban ezek:
· Aushan
· Príma
A többi versenytársat beírhatjuk a keresési eredmények alapján.
3. A kulcskifejezésre megjelenő oldalak helyezése
Ez egy időigényes lépés. Minden, az első lépésben kiválasztott kulcs kifejezésre, kulcsszóra fel kell jegyeznie a megjelenő találat pozícióját. Csak az első 10 vagy a 20 eredményt tekintjük meg; a 10 legjobb eredmény csaknem az összes kattintást generálja. Ugyanazon márkára és kulcsszóra több találat is megjelenhet, ezért azt is jelölni kell, hogy hányadik találat volt. A „Hirdetés”- sel megjelölt találatokat hagyjuk figyelmen kívül, mivel ezek fizetett hirdrtések (GoogleAds), torzítanák a szerves keresésből származó eredményeket. (Példánkban az első 10 helyezéssel számolunk.)
Tudjuk, hogy az előrébb elhelyezkedő találatokra nagyobb arányban kattintanak az internetezők. Ezekre a százalékos arányokra konkrét adatok találhatók az Interneten. Az alábbi táblázat az Advenced WEB Ranking oldalán található diagram alapján készült. Példánkban ezt fogjuk használni.
1. táblázat. Táblázat a helyezéshez tartozó kattintási arányokról
(https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/)
4. Excel táblázat készítése az OVOS kiszámolásához
A táblázat a következő:
2. ábra. Excel táblázat az OSOV kiszámolására
A táblázat működése a következő:
· Minden Brand-re egy táblázat szükséges.
· Az GoogleAds keresési számai közül a nagyobbikat választva csökkenő értékek szerint írjuk be a kulcs kifejezéseket és a keresési számokat.
· A keresőbe beütve a kulcs kifejezéseket, „1”-gyel jelöljök a helyezéseket.
· Az OSOV oszlop értékei a helyezésekhezhez tartozó CTR (%)-ek összege.
· Várható forgalom =.Keresések száma x OSOV/100
· Súlyozott OSOV = 100 x Várható forgalmak összege / Keresések összege
Konkrét példánk összefoglalása az alábbi ábrán látható.
3. ábra. Példánk összefoglalása