Kis- és középvállalatok
fejlődését segítem!










Likvidítás tervezés Projekt tervezés Gantt diagram SWOT analízis Pareto diagramPénzügyi tervezés KontrollingGondolati térkép

MENEDZSERWEBSHOP
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Tartalomhoz ugrás
Az online szavazat részesedés (OSOV) mérése keresésre
Fodor Tamás vezetési tanácsadó
Közzététel szerző: Fodor Tamás itt marketing · 28 Október 2019
Tags: OSOVKPIonlineszavazatrészesedés
Új könyvem - Üzleti folyamatok fő mutatószámai - írása közben találkoztam az OSOV teljesítménymutatóval, amelynek kiszámításához készítattam ezt a rövid leírást.

Hagyományosan az OSOV-ot az alábbi képlet szerint mérik:

OSOV = márkahirdetés (költség) / teljes piaci hirdetés (költség)

A képlet alapján lehetetlen pontos számot kapni az OSOV-ra. A hirdetési kiadások esetén nehéz megbecsülni, hogy a versenytársak mennyi fizetnek a hirdetésekért, és ezeket az adatokat legálisan megkapni kizárt.
 
A hirdetés más mérőszámokon, például megjelenítéseken is alapulhat.
 
A bemutatásra kerülő módszer akár az organikus (szerves) keresés, akúr a keresésre megjelenő hirdetések esetén használható. A pontosság tekintetében vannak korlátai, de arányait tekintve jó megközelítést ad.
 
Ez nem az egyetlen módszer, de meglehetősen egyszerű. Lényegében meg szeretnénk nézni márkánk előfordulását a keresőmotorok eredmény oldalain a bennünket érdeklő kulcs kifejezéseket, összehasonlítva versenytársainkkal. Habár hagyományosan a OSOV benyomásokon alapul, e helyett a kattintásokat fogjuk nézni, mert, ha egy keresési eredmény egyre több kattintást, akkor az szinte biztosan egyre nagyobb figyelmet kap.
 
A fizetett eszközökkel (pl. a Sycara) ez a feladat sokkal gyorsabbá és könnyebbé válik, de szeretném megmutatni a manuális módszert, amelyet használni tud, ha nincs hozzáférése semmilyen más eszközhöz.
 
A módszert egy konkrét példán keresztül mutatom be. Azt fogom vizsgálni, hogy a magyrországi online élelmiszer webáruházak OSOV értékei hogyan alakulnak organikus keresés esetén.

1. Kulcsszavak, kifejezések meghatározása

Először is eldöntheti, hogy milyen kulcsszavakra, kifejezésekre szeretné kiszámítani a OSOV-ot. Tudom, hogy a G’Roby áruház foglalkozik online megrendelésekkel és kiszállítással, és öt kulcsszóra kiszámítom a G’Roby és versenytársai OSOV értékét:

·       Élelmiszer webshop
·       Élelmiszer házhozszállítás
·       Élelmiszer online
·       Élelmiszer webáruház
·       Élelmiszer kiszállítás

Nézzük meg, hogy ezekre a kulcs kifejezésekre havonta hány keresést mutat az GoogleAds kulcsszótervezője:


 
 

1. ábra. Keresési forgalom a kulcs kifejezésekre
 

Ha fut egy kampányunk az GoogleAds-ön. akkor pontos keresési számot kapunk.

2. A versenytársak kiválasztása

Irjuk fel azokat a versenytársakat, akik et ismerünk és be akarunk vonni a vizsgálatba. Példánkban ezek:

·       Aushan
·       Príma

A többi versenytársat beírhatjuk a keresési eredmények alapján.

3. A kulcskifejezésre megjelenő oldalak helyezése

Ez egy időigényes lépés. Minden, az első lépésben kiválasztott kulcs kifejezésre, kulcsszóra fel kell jegyeznie a megjelenő találat pozicióját. Csak az első 10 vagy a 20 eredményt tekintjük meg; a 10 legjobb eredmény csaknem az összes kattintást generálja. Ugyanazon márkára és kulcsszóra több találat is megjelenhet, ezért azt is jelölni kell, hogy hányadik találat volt. A „Hirdetés”- sel megjelölt találatokat hagyjuk figyelmen kívül, mivel ezek fizetett hirdrtések (GoogleAds), torzítanák a szerves keresésből származó eredményeket. (Példánkban az első 10 helyezéssel számolunk.)
 
Tudjuk, hogy az előrébb elhelyezkedő találatokra nagyobb arányban kattintanak az internetezők. Ezekre a százalékos arányokra konkrét adatok találhatók az Interneten. Az alábbi táblázat az Advenced WEB Ranking oldalán található diagram alapján készült. Példánkban ezt fogjuk használni.



1. táblázat.  Táblázat a helyezéshez tartozó kattintási arányokról
 
(https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/)

4. Excel táblázat készítése az OVOS kiszámolásához

A táblázat a következő:



2. ábra. Excel táblázat az OSOV kiszámolására

A táblázat működése a következő:
 
·       Minden Brand-re egy táblázat szükséges.
·       Az GoogleAds keresési számai közül a nagyobbikat választva csökkenő értékek szerint írjuk be a kulcs       kifejezéseket és a keresési számokat.
·       A keresőbe beütve a kulcs kifejezéseket, „1”-gyel jelöljök a helyezéseket.
·       Az OSOV oszlop értékei a helyezésekhezhez tartozó CTR (%)-ek összege.
·       Várható forgalom =.Keresések száma x OSOV/100
·       Súlyozott OSOV = 100 x Várható forgalmak összege / Keresések összege

Konkrét példánk összefoglalása az alábbi ábrán látható.



 3. ábra. Példánk összefoglalása



Szavazat: 0.0/5
Vissza a tartalomhoz