Vezérigazgató keresés
Az egyik cégnél, amelynél a nyugdíjba vonuló vezérigazgató coacha voltam, a vezérigazgató feladata volt utódjának megtalálása. Szerződése év végéig tartott, ezért május körül a tulajdonosoknál (László a többségi tulajdonos, András a kisebbségi) kezdeményezte, a követelmények megbeszélése. A megbeszélés alapján hirdetést adott fel a HVG-ben.
45 jelentkező volt. Az önéletrajzok alapján a követelményrendszer szerint pontozta és sorrendbe rakta a pályázókat, majd három csoportot képezett. Az első csoportban voltak a legtöbb pontszámmal rendelkezők, őket behívta interjúra, a második csoportban lévőket tartaléknak tekintette, a harmadik pályázóit értesítette, hogy nem felelnek meg a követelményeknek. Közben László jelentkezett, hogy őt felhívta egy kerületi lakós, hogy ő is szeretne pályázni és neki van egy új szempontja, jó lenne, ha a környéken lakna, nem kellene annyi útiköltséget fizetni. A vezérigazgató azt mondta, hogy adja be az önéletrajzát. Megkapta, egész jó volt, így betette az első csoportba. Az interjúk július közepéig tartottak, pár főt még a második csoportból is behívott. Végül 6 főt választott ki. Tekintettel arra, hogy László többször megemlítette, hogy a kerületi személy milyen jó lenne, annak ellenére betette a 6 fő közé, hogy angol nyelvtudása gyenge volt. Rövid összefoglalást írt mind a 6 főről, azt az önéletrajzokkal együtt átadta a tulajdonosoknak, hogy válasszanak.
András mind a 6 fővel interjúzott és utána tájékoztatta a vezérigazgatót, hogy nála mi a sorrend. A két lista egyezett. László ez alatt az idő alatt csak a kerületi személlyel interjúzott, de nála már nagyon sürgős volt a döntés. Egyébként azt szerették volna, hogy az illető október elején munkába álljon. Szóval ezek után László úgy döntött, hogy ő nem akarja a másik öt pályázót interjúvolni. Felhívatta a lista első helyen lévőt, aki szabadságon volt külföldön (ez már augusztus közepén volt), majd behívatta a másodikat. Hosszan beszélgetett vele, majd utána döntött, hogy ő lesz. (Ez a vezérigazgatónak kellemetlen volt, mert a többiek vártak az interjúra, de végül sikerült elmagyarázni, hogy mi történt. Tudomásul vették.)
A vezérigazgató megbeszélte a tulajdonosokkal a szerződés feltételeit, majd behívta a kiválasztottat egy szándéknyilatkozat aláírására. Az executíve pozíciókban nagyon fontosak az egyéb juttatások, így különösen a szolgálati gépkocsi. A tulajdonosok 8 mFt keretet hagytak jóvá a gépkocsira. Amikor a jelölttel tárgyaltam, kiderült, hogy ő telefonon beszélt Lászlóval, és 13 mFt-os kocsiban egyeztek meg. Jó, azonnal tisztázzuk, mondta a vezérigazgató. Bement Lászlóhoz, kiderült, hogy igaz a hír. (A vezérigazgató akkor 7 mFt-os kocsival járt.) Az igazi probléma viszont abból adódott, hogy amikor december közepén meg kellett választani az új vezérigazgatót, László legnagyobb kifogása a már ott dolgozó vezérigazgató jelölttel szemben az volt, hogy miért akar ilyen drága autóval járni. Először bizonyítson. Végül az illető megválasztásra került.
Lehet, hogy a főtulajdonos más sorrendet állított volna fel, ha az összes interjút végigcsinálja, nem beszélve a szabadságon lévő pályázóról. Idő lett volna a teljes folyamat véghezvitelére. Nem biztos, hogy a legjobb pályázó került kiválasztásra. A türelmetlenség nem jó vezetői, tulajdonosi tulajdonság.
Célszerű ha a vállalatok „Szolgálati gépkocsi szabályzatban” rögzítik azt, hogy melyik beosztáshoz milyen értékű, típusú gépkocsi tartozik, a gépkocsi magánhasználatának, a költségelszámolás, a karbantartás, a gépkocsiban történő károkozás, stb. szabályait.
A tulajdonos nem hozhatja olyan helyzetbe vezérigazgatóját, hogy ígéreteit, megállapodásait vissza kelljen vonnia.
A vezérigazgatóval szembeni követelményeket a pályázatok során, a szerződéskötés előtt célszerű tisztázni.